Konference Brand Building 2017

Ve středu 15. března 2017 se v pražském hotelu Amarilis uskutečnila konference o budování značky, kterou spoluorganizovaly servery Vím Víc a Slevomat.

Program konference Brand Builidng 2017
Program konference Brand Builidng 2017

Radek Hudák

Úvodní přednášku o výkonnostních kanálech přednesl marketing manager Slevomat.cz Radek Hudák. Zabýval se především používáním videií, která jsou vhodná pro zvyšování prodejů i pro budování značky.

Abyste správně využili sílu videí, potřebujete

  • si jasně stanovit KPI,
  • sestavit komunikační plán a
  • rozhodnout se, jaký formát chcete použít.

Slevomat má ve své strategii videa inspirativní, recenzní, speciální (tematická) a “hygienická,” která svým obsahem zvyšují důvěru ve značku (rady jak nakoupit, jak obchod funguje apod. – nikoli prodejní).

Videa využívají i v sestříhané podobě pro YouTube Ads (většinou čistě prodejní), kde upřednostňují jejich 6vteřinovou variantu (tzv. bumper ads), která je levnější a výkonnější. Než video nastavíte do reklamy, otestujte si, zda u diváků funguje tak, jak jste si nastavili (branding, prodej atd.).

Petr Cikán

Petr Cikán z Acomware navázal tématem e-mailingu. Newslettery by neměly chodit z “no-reply” e-mailových adres, měly by obsahovat odkaz na webovou verzi, měly by být responzivní a měly by mít cílený obsah.

E-mailingem lze se zákazníkem budovat vztah, který zvyšuje podíl přečtených newsletterů (open rate).  Vše začíná u sběru dat a precizního naprogramování databází i automaticky generovaných zpráv.

Vytvořte si pro každého zákazníka “životní cyklus,” který pomáhá rozhodovat kdy jaké newslettery zasílat a jak často. Do registračního formuláře zařaďte výběr typu reklamních sdělení, které chce zákazník přijímat.

Pokud od zákazníka budete vyžadovat detailní informace (datum narození, telefonní číslo apod.), musíte vysvětlit k čemu je použijete – datum narození ke speciálním slevám (na oblíbené zboží či dopravu – lze uplatnit i u přání k svátku), telefon pro nepředvídané situace s objednávkou/dopravou apod.

Po prvním nákupu je vhodné zákazníka dočasně vyřadit z databáze, protože je pravděpodobné, že další nákup uskuteční až za nějaký čas (záleží na typu zboží/služeb). Stejně tak je vhodné vyřazovat dlouhodobě neaktivní jedince, případně jím novinky zasílat velmi výjimečně (speciální nabídky motivující k “návratu”).

Ideální je mít k dispozici data ze sledování pohybu zákazníka na webu a v e-shopu (jaké kategorie, značky, produkty ho zajímají), a zasílat mu relevantní obsah (např. IBM Marketing Cloud). Stejně jako u videí je důležité zákazníkům dávat nějakou přidanou hodnotu ve formě rad, typů a recenzí – nezasílat jen prodejní zprávy.

Pokud zákazníci sbírají body za věrnost, nastavte aktuální počet a možnosti využití jako součást newsletteru. Napojení na hodnocení ze serveru Heureka a kontakty na pobočky/zákaznickou podporu jsou samozřejmostí.

Z dat společnosti Acomware vyplývá, že pokud zákazník vyprázdní nákupní košík a odejde, je vhodné zaslat mu e-mail dvě hodiny poté.

Nejdůležitější je nikdy nezaslat stejný newsletter dvakrát.

Martina Kočařová a Ondřej Bolkovec

Budovat značku srdcem nebo rozumem? To se pokusila vysvětlit brand manažerka serveru Bonami Martina Kočařová. Co se týče povědomí o značce, je Bonami rozhodně lepší než konkurenční Biano, jehož marketing manager (Ondřej Bolkovec) vystoupil hned po prezentaci managerky Bonami.

Oba servery spoléhají na sociální sítě:

  • Bonami na Instagram,
  • Biano na Facebook.

Instagram je pro obchod s nábytkem ideální nástroj. Zákazníci mohou sdílet své vlastní designerské dovednosti s hashtagem obchodníka (#bonamiradosti) a obchodník inspiraci od odborníků. Velmi oblíbené jsou podle obou managerů služby architekta/designera zdarma.

Bonami navíc společně se zásilkami posílá tzv. komplimentky, které zákazníkovi děkují za nákup, dávají 100 Kč slevu na další nákup (podmíněnou recenzí), a vyzývají ke sdílení své radosti pod již zmíněným hashtagem.

Instagram lze také použít jako “okno do firmy” – zákazníkům dokazuje, že je značka skutečná, případným zájemcům o zaměstnání nabízí vhled do pracovního prostředí. K tomu jsou ideální Instastories, která však nelze měřit ani sledovat, kdo je viděl.

Ondřej Bolkovec doporučil cílit reklamu na síti Facebook na mobilní zařízení – je to levnější, a většina uživatelů Facebook sleduje právě v telefonu.

Kateřina Malinová

Předposledním řečníkem byla Kateřina Malinová (CEO Stario Agency), která hned na úvod zdůraznila, že branding není hezký vizuál, logo a claim.

Značka by měla být budována přes nejsilnější stránku produktu/služby v zapamatovatelné podobě.

Nejlepší je podle ní využívat principu reciprocity (z knihy R. Galdini), který v sobě mají všichni lidé zakódovaný. Pokud dáte někomu něco zadarmo (ebook, radu,…) bude se Vám cítit zavázán, a bude Vás minimálně doporučovat. S registrovanými uživateli se tak lépe pracuje, protože Vás znají a chovají k Vám sympatie.

Dušan Murčo

Na závěr promluvil country manager online knihkupectví Martinus.cz Dušan Murčo. Nejzásadnějším sdělením bylo:

Marketing je vztah, ve kterém sdílíme svou vášeň.

Původem slovenský e-shop si velmi dobře uvědomuje, že knihy nejsou jeho produktem, ale jsou jím dodatečné služby – přidána hodnota, kterou zákazníkům dávají. 

Největší úspěch zaznamenala vánoční kampaň z roku 2015, kdy rozdávali knihy na přání výměnou za čas na čtení. K přání o knihu připojil žadatel telefonní číslo na svého partnera/spolubydlícího a informaci o tom, co mu zabírá čas, který by mohl trávit čtením. Kampaň se snažila upozornit na nedostatek času, jako nejčastější příčinu toho, že lidé nečtou.

Mezi další aktivity z dílny marketingového oddělení Martinus patří

  • Den nepřečtených knih (31. 8. – na e-shopu je výzva ke čtení knih, které již máme doma, nikoli k nákupu nových),
  • vlastní trička a mikiny​ s tematickými nápisy,
  • Knižní šifra (obraz, ze kterého jdou “vyčíst” názvy knih) či
  • různé podpisové a podobné akce.

Pro jakoukoli společnost je, dle slov pana Murča, nejdůležitější uvědomění vlastního poslání (proč to děláme) a hodnot.

Budování značky je dlouhodobá záležitost. Zastoupené e-shopy (agregátory) zatím volí většinou metodu pokus-omyl. Nelze jim však upřít, že se jim to zatím vyplácí.

Hospitality professional, senior consultant, mentor, coach, lecturer. First czech revenue manager and hotel revenue management popularizator. Happiness WLB business coach and cheerleader. I can guide you to became a leader. I can lead you and remind you your original source, but you have to reconnect yourself.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *