Co přinesl Kongres HORECA 112

Třináctý ročník kongresu HORECA 112 se uskutečnil v úterý 24. května v pražském hotelu Aquapalace, kde třináct řečníků představilo aktuální trendy v oboru.

Vladimír Pikora

Úvodní blok Vladimíra Pikory z NextFinance vyzněl lehce negativně, ale výhled do roku 2020 je prý pozitivní.

  • Nestandardně vysoké ceny akcií, minimální cena ropy a zhoršený rating Číny prý věští další krizi.
  • Aktuální růst české ekonomiky je spojen s dotacemi z Evropské unie a odloženou spotřebou po krizi v roce 2008.
  • Počet podniků a tedy i zaměstnanců v cestovním ruchu klesá, ale průměrné mzdy rostou.
  • Počet hostů i přenocování se v roce 2015 zdvojnásobil, struktura turistů a výše jejich výdajů se ale pozměnily.
  • Nepříznivý vývoj kurzu rublu vede k nižší útratě ruských turistů, kteří k nám i méně jezdí.
  • Naopak enormní nárůst zaznamenaly asijské trhy – průměrná hodnota nákupu turistů z Hongkongu byla 28 tisíc korun a z Thajwanu 24 tisíc. Orientace na Asii je teď hlavním zájmem téměř všech podniků těžících z cestovního ruchu.

Filip Sajler

Druhým řečníkem byl Filip Sajler, který upozornil na úroveň vzdělávání v oboru gastronomie a naprostou nekontrolovatelnost počtu restaurací.

  • Česká legislativa by měla zavést licence, které by požadovaly  odborné předpoklady k otevření gastronomického zařízení.
  • Úroveň a image oboru je podle Filipa Sajlera poškozována právě obrovským množstvím zařízení, které vedou/vlastní lidé bez patřičného vzdělání.
  • Upozornil také na nesmyslně nízké ceny pokrmů v restauracích.
  • Cena ve standardní restauraci by neměla být nižší, než v nadnárodním řetězci (např. McDonalds). Ideálně by tedy měly být ceny nastaveny na 150Kč a výš.
  • Samozřejmostí by měl být důraz na lokální suroviny a ekologickou udržitelnost.
  • Nejdůležitější je ale koncept – vědět co dělám, a proč. Koncept by měl vyjadřovat základní hodnoty majitele, jeho filosofii. Lze jej postavit i na tom, že chce být v něčem nejlepší, nebo výjimečný. Příliš široký jídelní lístek je na škodu, protože je kvalitativně i logisticky neudržitelný.

Filip Sajler také připomněl, jak je důležité získávat zpětnou vazbu, která je v dnešní době samozřejmostí. Práce s ní a její implementace do provozu již tak úspěšná není. Vedoucí podniků se často nechávají zahltit zbytečnými daty, která neumí analyzovat a použít. Zmínil několik (převážně amerických) systémů, které mohou pomoci: Simply Measured, OpenTable nebo La Fourchette. V Čechách je užitečným partnerem Restu.cz.

Václav Stárek

Václav Stárek v odpolední hotelové sekci promluvil na téma sdílené ekonomiky, resp. Airbnb. Fenomén Airbnb popsal jako propojení známé cedulky “Zimmer Frei” a internetu. Jeho vznik chápe jako naprosto přirozený vývoj a součást tzv. disrupčních systémů, které ke všemu přistupují zcela nově a boří historické základy.

Nepohlíží na něj jako na konkurenci běžných ubytovacích zařízení, ale požaduje stejné podmínky pro všechny. Nejdůležitější je ochrana spotřebitele a hlášení turistů cizinecké policii.

Studie Hotrec vše shrnuje v deseti bodech: integrace do legislativy, zavedení registrací/povolení, sběr statistických dat, kontrolu bezpečnosti, vynucování daňové povinnosti, ověřování totožnosti hostů, ochrana práv zaměstnanců, ochrana života v komunitách, vyjasnění typů nemovitostí a jejich účelu a hlavně mít nad vším kontrolu.

Ivona Meissner

Ivona Meissner přijela z Vídně, aby promluvila na téma budoucnosti hotelových recepcí. Je evidentní, že se alespoň částečné automatizaci nevyhneme, ale 100% robotizaci neočekává.

Absenci recepčních lze očekávat spíše v nízkonákladových hotelích. Skupina Best Western na nový trend zareagovala novou lifestylovou značkou hotelů Vib a Glo. Vib je určena pro rušná centra měst, kde je bar otevřený 24/7 a je srdcem hotelu. V lobby se pak mohou setkávat jak hoteloví hosté, tak veřejnost. Glo je obdoba Vib, ale pro periferie.

EET a vášnivá diskuse

Kongres uzavřela jako vždy vášnivá diskuse o EET. Nejvíce se diskutovalo o cenách a nákladech na udržování systému. Zařízení se dají pořídit již od 4,5 tisíce korun, musíte si ale dát pozor na měsíční poplatky za správu dat.

Hospitality professional, senior consultant, mentor, coach, lecturer. First czech revenue manager and hotel revenue management popularizator. Happiness WLB business coach and cheerleader. I can guide you to became a leader. I can lead you and remind you your original source, but you have to reconnect yourself.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *